Pancasila merupakan falsafah/pandangan hidup bangsa Indonesia. Pancasila adalah bentuk pejawantahan dari nilai-nilai luhur bangsa Indonesia. Nilai-nilai luhur bangsa yang dimaksud sudah ada sejak ada berabad-abad silam dan tetap diamalkan hingga hari.
Dalam sitem pemerintahan di Indonesia, Pancasila berkedudukan sebagai dasar negara. Segala produk hukum maupun tata kehidupan di masyarakat harus selaras dengan Pancasila. Semua hukum yang berlaku di seluruh wilayah Negara Kesatuan Republik Indonesia harus berlandaskan Pancasila.
Pada perkembangan dalam kehidupan berbangsa dan bernegara, Pancasila telah mengalami berbagai ujian dan dan gangguan. Berbagai usaha untuk mengganti Pancasila sebagai ideologi negara telah berulang kali dilakukan oleh berbagai pihak. Namun sejarah membuktikan bahwa Pancasila sakti. Segala usaha untuk mengganti Pancasila sebagai dasar negara dapat dipatahkan. Hal ini sebagai bukti bahwa Pancasila betul-betul falsafah/pandangan hidup bangsa Indonesia tidak terbantahkan.
Pada buku siswa Tema 7 kelas 6 kurikulum 2013 tertera nilai-nilai luhur Pancasila. Pada buku tersebut disebutkan secara terperinci, mulai dari nilai-nilai luhur yang terkandung pada sila Ketuhanan Yang Maha Esa, dan seterusnya hingga nilai-nilai luhur yang terkandung pada sila Keadilan Sosial bagi Seluruh Rakyat Indonesia.
Berikut adalah nilai-nilai luhur Pancasila yang tercantum dalam buku tematik kelas 6 kurikulum 2013.
Nilai-nilai yang terkandung dalam sila Ketuhanan Yang Maha
Esa.
Percaya dan takwa terhadap Tuhan Yang Maha Esa.
Mengembangkan sikap hormat-menghormati dan bekerja sama
antarpemeluk agama dan penganut kepercayaan yang berbeda-beda terhadap Tuhan
Yang Maha Esa.
Membina kerukunan hidup di antara sesama umat beragama
dan kepercayaan terhadap Tuhan Yang Maha Esa.
Agama dan kepercayaan terhadap Tuhan Yang Maha Esa adalah
masalah yang menyangkut hubungan pribadi dengan Tuhan Yang Maha Esa.
Mengembangkan sikap saling menghormati kebebasan
menjalankan ibadah sesuai agama dan kepercayaan masing-masing.
Tidak memaksakan suatu agama dan kepercayaan terhadap Tuhan Yang Maha Esa kepada orang lain.
Ngandharake isine teks sesorah padha wae karo
njlentrehake pokok-pokok sesorah utawa pidhato. Sadurunge ngandharake isine sesorah, awake dhewe kudu
nggoleki dhisik pokok-pokok sesorah. Sawise pokok-pokok sesorah rampung
ditemtokake banjur dirakit dadi ukara-ukara kang runtut. Ngandharake sesorah bisa dileksanakake mawa tulisan, uga bisa kanthi lesan.
Menawa isine sesorah mau arep diandharake kanthi
lesan, kudu;
·Apal lan ngerti apa sing arep
diandharake
·Angone ngandharake kudu urut
·Ora grogi.
Langkah-langkah kang bisa dilakoni kanggo ngandharake
isine sesorah;
Pitakon:Sapa
wae tamu undangan kang padha rawuh ing perayaan perpisahan kelas iku?
Wangsulan
Ngoko :
Tamu undangan kang padha rawuh ing perayaan
perpisahahn kelas yaiku : Kepala UPT Dinas Pendidikan Kecamatan Kota, Bapak lan
Ibu Komite Sekolah, Bapak lan Ibu pengawas.
Krama :
Tamu undangan igkang sami rawuh wonten ing perayaan
perpisahan kelas inggih menika : Kepala UPT Dinas Pendidikan Kecamatan Kota,
Bapak kaliyan Ibu Komite Sekolah, Bapak kaliyan Ibu Pengawas.
Padinan :
Tamu undangan sing rawuh neng perayaan perpisahan
kelas yakuwe : Kepala UPT Dinas Pendidikan Kecamatan Kota, Bapak karo Ibu
Komite Sekolah, Bapak karo Ibu pengawas.
------------------------
Pitakon: Sapa sing ditresani dening paraga?
Wangsulan
Ngoko :
Sing ditresnani dening paraga yaiku kakak – kakak kelas
sing sedhela maneh metu saka SD Negeri 01 lan kanca-kanca.
Krama :
Ingkang dipun tresnani dening paraga inggih menika
kakak-kakak kelas ingkang sekedhap malih medal saking SD Negeri 01 kaliyan
kanca-kanca.
Padinan :
Sing ditresnani paraga yakuwe kakang-kakang kelas
sing sedhela maning metu sekang SD Negeri 01 karo kanca-kanca.
--------------------------
Pitakon: Kepriye salam pambukane paraga sing sesorah
ing perayaan perpisahan kelas iku?
Wangsulan
Ngoko :
Paraga sing sesorah ing perayaan perpisahan kelas
iku nggunakake salam pambuka arupa tembung, “Assalamu’alaikum warahmatullahi
wabarakatuh” lan “Sugeng siyang”.
Krama :
Paraga ingkan sesorah wonten ing perayaan perpisahan
kelas menika ngginakake salam pambuka arupi tembung, “Assalamu’alaikum warahmatullahi
wabarakatuh” kaliyan “Sugeng siyang”.
Padinan :
Paraga sing sesorah neng perayaan perpisahan kelas
kuwe ngunakna salam pambuka sing rupane, “Assalamu’alaikum warahmatullahi
wabarakatuh” karo “Sugeng siyang”.
-----------------------------
Pitakon: Sawise ngaturake salam pambuka, paraga sing
sesorah ngaturake salam apa maneh?
Wangsulan
Ngoko :
Sawise ngaturake salam pambuka, paraga sing sesorah
ngaturake salam pakurmatan.
(Postingan ini dibuat untuk belajar siswa kelas 6 SD)
..............................................
Assalamu'alaikum warohmatullohi wabarokaatuh,
Bocah-bocah sing tak tresnani, kepriye kahananmu dina iki. Muga-muga tansah pinaringan sehat wal afiyat. Aamiin,,
Ana ing pasinaon iki kowe padha arep sinau nemokake pokok-pokok isine crita sing wis kokwaca, banjur nyritakna maneh crita mau nganggo basa krama.
Wacanen crita pengalaman ing ngisor iki supaya bisa nemokake pokok-pokok isinwe crita. Sakwuse mangerteni pokok-pokok isine crita banjur critakna maneh crita sing wis kokwaca mau. Olehmu nyritakna maneh aja ngdhep teks iki ya.
Teks pengalaman
Nabrak Pasir
Jenengku Mahesa nanging kanca-kancaku padha ngundang Mahe. Aku duwe kanca akrab, jenenge Yusuf lan Ali. Saben budhal sekolah aku bali bareng amarga manggon ing gang lan RT kang padha. Dina Sabtu, aku lan kancaku arep nonton pertandhingan voli ing lapangan pinggir desa. Aku lan kancaku numpak pit onthel dhewe-dhewe. Sakdurunge mangkat aku ngampiri Yusuf, banjur aku karo Yusuf ngampiri Ali.
"Ayo mangkat nonton bal-balan ing lapangan pinggir desa!"
"Mengko dhisit Mas Mahe, wis padha pamit Bapak lan Ibu apa durung?"
"Yen aku lan Yusuf jelas wis pamit, ta Al?"
"Malah aku disangoni panganan karo ibuku!" Yusuf nambahi.
"Ya wis , takpamit ibuku dhisik."
Ali banjur mlaku menyang mburi arep pamit karo ibune. Sakwise beres kabeh, aku lan kancaku padha budhal menyang lapangan iring-iringan. Aku nang ngarep, Yusuf nang tengah, lan mburi pisan Ali.
"Mandheg dhisik!" Yusuf ngajak mandheg.
"Ana apa Suf?" Takone Ali.
"Leren dhisik ngisor wit ringin kae!"
"Arep apa?"
"Biasa, mangan dhisik!" Kandhane Yusuf karo ngetokake buntelan ing tas kresek.
"Ya wis , ayo minggir dhisik!" Aku manut marang Yusuf.
Yusuf ngetokake buntelan isi panganan. Isine gethuk goreng lan gedhang goreng. Aku lan kancaku padha mangan breng-bareng kaya sedulur dhewe. Ora ana rasa ewuh amarga wis suwe anggonku kekancan. Mangan lan ngombe bebarengan wis lumrah. Mula aku lan kancaku katon rukun. Ora tau padha sulaya.
"Ngomong-ngomong wis padha gawe PR Matematika sing kudu dikumpulke sesuk?" Ali takon karo mangan gedhang goreng.
"Wis dadi to, Al. Bali sekolah langsung takgawe."
"Aku durung. Kowe pancen sregep tur pinter, Mas Mahe. Pantesan bijimu apik-apik terus. Jawab Yusuf.
"Ya wis, mengko bengi sinau bareng ning omahe Mas Mahe. Supaya bijine dhewe ora pas-pasan terus." Kandhane Ali.Aku lan kancaku amung bisa ngguyu jalaran Ali kerep ngajak sinau bareng, nanging dheweke ora gelem teka.
Bubar mangan, Ali katon seger. Cepet-cepet dhewekke nggenjot pit onthel. Aku lan Yusuf sing lagi mbuwang larahan panganan, wis ditinggal Ali.
Aku lan Yusuf banjur bebarengan nututi Ali. Pit onthel tak genjot rada rikat. Nanging Ali wis ora katon.
"Ali kok wis nggeblas ya Suf? takonku.
"Wis entek gedhang goreng telu karo gethuk, mulane langsung nggeblas, Mas. Ha ha ha!" Aku melu ngguyu krungu tembunge Yusuf. Aku lan Yusuf banjur neruske laku, mlipir dalan menyang lapangan kang isih rada adoh. Nalika tekan prapatan cedhak lapangan, akeh wong padha ngumpul ing pinggir dalan. Aku lan Yusuf banjur minggir melu nonton. Aku kaget nalika ngerti ana bocah kang dibopong wong lanang ing pinggir dalan. Luwih kaget maneh jalaran bocah sing dibopong mau jebul Ali.
"Piye ta, Al" takon Yusuf. Ali meneng bae karo mringis amarga sikil lan tangane tatu.
"Wis Suf, ora perlu nyalahake Ali."
"Ditabrak apa mau Al?" takone Yusuf.
"Ora ana sing nabrak."
"La terus , kok isa tiba?"
"Aku nabrak gundhukan pasir," kandhane Ali lirih karo nahan perih tatune.
"Ya wis, saiki mampir Puskesmas dhisik, terus nonton bal-balan," aku mrenahke Ali.
Aku lan Yusuf ngeterake Ali menyang Puskesmas cedhak prapatan. Tekan Puskesmas Ali banjur diobati dokter. Aku banjur maturnuwun marang dokter amarga wis ditulungi kanthi gratis utawa ora mbayar.
Ali Mesem rada isin banjur crita nalika tiba. Kabeh padha ngguyu jalaran Ali tiba nabrak pasir ing pinggir dalan amarga arep cepet-cepet tekan lapangan.
"Yen wis tekan lapangan dhisik karepku arep ngumpet. Dimen Mas Mahe lan Yusuf padha bingung nggolekki aku!" Jare Ali sakwise metu saka Puskesmas.
"Mulane ra sah kemaki!" Yusuf nyindhir Ali. Aku, Yusuf lan Ali padha ngguyu kabeh banjur neruske laku nonton voli nganti rampung.
(Kapethik saka buku Remen Basa Jawi SDMI Kelas VI kaca 35 tekan 37)
Sakwuse maca teks, ayo golekana pokok-pokok isine crita ing dhuwur
Semoga sobat semua dalam keadaan sehat wal afiyat, seta senantiasa dalam lindunanNya... Aamiin,
Kali ini saya mau sharing tentang pemanfaatan salah satu platform google yaitu google jamboard di kelas SD.
Adanya akun belajar.id merupakan anugerah yang luar biasa bagi insan pendidikan baik guru maupun siswa. Terlebih di saat pandemi yang masih bergejolak, dimana guru dan siswa berkomunikasi secara terbatas. Akun belajar.id merupakan salah satu produk dari Google yang dapat dimanfaatkan secara luas pada pendidikan sekolah.
Salah satu platform yang dapat digunakan untuk pembelajaran online adalah Google Jamboard. Google Jamboard diibaratkan papan tulis digital yang digunakan di kelas maya. Penggunaannya dapat dipadukan dengan platform google yang lain. Salah satunya adalah Google Classroom.
Lalu bagaimana untuk memulainya???
Dalam hal ini kita harus memastikan bahwa akun belajar.id milik siswa maupun guru sudah aktif. Jika ada satu atau dua yang belum aktif, sebaiknya guru mengaktifkannya terlebih dahulu.
Setelah semua akun belajar.id milik siswa dan guru aktif, barulah melakukan langkah persiapan tahap demi tahap.
Singkronkan akun belajar.id pada perangkat selular/smartphone masing-masing, baik guru maupun siswa. Penggunaan perangkat smartphone yang berbeda-beda mungkin akan memperlambat penyelesaian proses singkronisasi akun pada perangkat selular.
Membuat Room kelas maya di Google Classroom
Untuk memudahkan dalam penggunaan serta pemantauan aktifitas siswa, sebaiknya smartphone sudah terinstal aplikasi Google Classroom. Untuk mendapatkannya mudah saja, yaitu dengan mengunduhnya melalui playstore pada perangkat android. Setelah aplikasi terinstal, kita bisa langsung memulai langkah membuat kelas maya. Kelas dapat kita namai sesuai kelas yang kita ampu, misalnya kelas 6, kelas 5, kelas 4, dsb. sesuai keinginan kita.
Memasukkan Akun Siswa sebagai Anggota dalam kelas maya
Setelah room kelas maya terbentuk dengan nama yang mudah dikenal atau dingat oleh siswa, selanjutnya memasukkan akun belajar.id milik siswa kedalamnya. Kita undang siswa melalui akun belajar sebagai anggota. Dengan mengundangnya, siswa berkesempatan untuk memasuki ruang kelas maya yang kita buat. Undangan terkirim kepada siswa melalui pesan masuk pada akun Gmail berupa tautan. Siswa dapat menyetujui dan memasuki kelas maya melalui tautan tersebut.
Mengecek Keaktifan siswa Dalam kelas maya
Siswa yang sudah masuk ke kelas maya dapat kita pantau melalui aplikasi Google Classroom. Untuk memastikan siswa sedang aktif atau tidak, bisa kita adakan diskusi pada menu forum. Pada menu forum semua anggota bisa saling berkomentar dan menyampaikan pendapat berupa chat.
Membuat Projek / Tugas
Guru membuat rencana projek, sebelum mengirimnya ke kelas maya.
Mengirim Tugas ke kelas maya
Untuk menyampaikan tugas kepada siswa di kelas maya cukup dengan menulis chat di menu forum atau menu tugas. Tugas yang disampaikan dapat disertai lampiran atau tanpa lampiran sesuai karakteristik tugas yang sudah disiapkan.
Menyiapkan Papan Tulis Digital/Jamboard
Setelah menyiapkan tugas untuk siswa, selanjutnya menyiapkan papan tulis digital/jamboard untuk dibagikan kepada masing-masing siswa. Jamboard dikirimkan ke kelas maya pada menu forum. Setelan jamboard yang dikirim dipastikan agar hanya satu akun siswa yang dapat mengedit. Pada tiap-tiap jamboard dinamai sesuai nama siswa.
Mengirimkan Jamboard ke Kelas Maya
Papan tulis digital yang sudah disiapkan untuk masing-masing siswa dikirim ke kelas maya pada menu farum. Semua jamboard dikirim ke forum untuk diakses oleh masing-masing siswa.
Siswa mengerjakan tugas pada Papan Tulis Digital/ Jamboard
Siswa mengakses jamboard melalui tautan pada kelas maya. Dengan mengakses tautan tersebut siswa akan dibawa ke akun Jamboard untuk mengerjakan tugas.
Memantau Aktifitas Siswa melalui aplikasi Google Jamboard
Aktifitas siswa pada jamboard dapat dipantau guru sebagai owner jamboard tersebut secara on time. Dengan membuka aplikasi jamboard guru dapat melihat hasil karya siswa serta mengetahui siswa yang sedang mengerjakan. Sekaligus memberikan penilaian. Namun dalam hal ini penilaian dilakukan secara terpisah. Artinya guru memberikan penilaian setelah melihat hasil kerja siswa dan menuliskan nilainya pada daftar nilai.